Om Lady

Lady är en tik av rasen Irish softcoated wheaten terrier. Hon är 96:a, med andra ord så fyllde hon 14 år nu i februari.
Hon älskar allt i matväg men är ganska kräsen när det gäller lek. Pipbollar funkar dock alltid. Hon bor halva tiden hos husse Stefan och halva tiden hos Stefans dotter Camilla. Hos Camilla delar hon lyan på vardagar med tre hanhundar i ålder 5 år, 17 mån och 18 mån. Lady är flockens matriark, något hon själv utsett sig till, och trivs superbra med.

onsdag 16 juni 2010

Träning av övningar från pass 3, Rallylydnad

Ja idag träffades jag och Ingegerd, Fonzis matte, med hundarna och tränade lite skyltar.
Vi gick bara igenom varje skylt en gång. De är ju 31 st nu när vi gått igenom alla så det räcker gott.

Vi tränade i ungefär 1 och en halv timme. Vi gjorde så att vi ställde upp 3 skyltar i taget och ett "ekipage" gjorde de tre övningarna i ett svep och sen bytte vi. Så jag och lady fick pausa när det var Fonzis tur och också när vi bytte skyltar. Ganska lagom med pauser på det viset.

Men sen avbröts träningen abrubt... :(
Vi hann väl igenom 20 skyltar, sen fick Fonzi för sig att skälla på hästar i en närliggande hage och naturligtvis sprang han in i staketet och fick en chock. Han blev verkligen medtagen av det hela. Vi stannade en stund till på platsen; Fonzi och hans matte gick en promenad och kollade på hästarna medan jag och lady tränade 4-5 skyltar till. Sen bestämde vi oss för att det bästa ändå var att avsluta och åka hem.
Vi tog en sväng förbi mig och så gick jag in och tog med lite av Ladys smärtstillande/lugnande och så fick Fonzi det tillsammans med köttbullar. Förhoppningsvis klarar han sig på det till imorgon när hans matte ska köpa Valerina. Det är viktigt att inte förminska effekten av en chock utan att ta tag i det och behandla hunden med en gång och precis så som krävs med lugnande, vitaminer och mineraler.

(På mina kurser tar jag upp chockbehandling, men här orkar jag inte redogör för det hela.)

Så mycket för den träningen. Det som är så roligt att träna med någon annan.

Om allt fortfarande är väl med Lady i höst så tänker jag nog annonser efter träningskamrater, ett par stycken behövs bara så att man är fler och har någon som kan säga hur man sköter sig.

Hundarna är alltid duktiga, det är upp till oss att motivera de och se till att de mår bra.

På måndag blir sista passet i grupp för mig och Lady. :(
Jag startar en valpkurs måndagen efter tyvärr. Den var redan inplanderad när jag fick veta att denna kurs blev av, den blev ju så uppskjuten... en månad nästan. Så den skulle slutat förra måndagen från början om jag inte minns fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar