Om Lady

Lady är en tik av rasen Irish softcoated wheaten terrier. Hon är 96:a, med andra ord så fyllde hon 14 år nu i februari.
Hon älskar allt i matväg men är ganska kräsen när det gäller lek. Pipbollar funkar dock alltid. Hon bor halva tiden hos husse Stefan och halva tiden hos Stefans dotter Camilla. Hos Camilla delar hon lyan på vardagar med tre hanhundar i ålder 5 år, 17 mån och 18 mån. Lady är flockens matriark, något hon själv utsett sig till, och trivs superbra med.

fredag 18 juni 2010

Åskar och mullrar

Lady är skotträdd och åskrädd. För några veckor sen när vi var utomhus och höll kurs när det åskade så gömde hon sig under en bänk. Jag lät henne klara det hela själv. Ett par gånger fick jag upp henne så hon kunde kissa i skogskanten innan hon sprang tillbaka till "sin" bänk. Och sen såg jag bara till att hon hade kommit ur stressen och blockeringen när vi åkte därifrån.

Idag åskar det igen. Nu är vi dock inomhus. Men jag har fönstren öppna, jag vet inte riktigt varför...
Lady låg vid ytterdörren när det började åska och reste sig - inte alls så panikartat raskt som hon brukat - och kom in till mig i köket och la sig under bordet. Hon varken darrar eller hukar med huvudet för att komma bort. Hon verkar helt lugn. Så fort det slutade ösa ner regn så somnade hon.

Framsteg på ålderns höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar