Om Lady

Lady är en tik av rasen Irish softcoated wheaten terrier. Hon är 96:a, med andra ord så fyllde hon 14 år nu i februari.
Hon älskar allt i matväg men är ganska kräsen när det gäller lek. Pipbollar funkar dock alltid. Hon bor halva tiden hos husse Stefan och halva tiden hos Stefans dotter Camilla. Hos Camilla delar hon lyan på vardagar med tre hanhundar i ålder 5 år, 17 mån och 18 mån. Lady är flockens matriark, något hon själv utsett sig till, och trivs superbra med.

tisdag 1 juni 2010

Rallylydnad, äntligen!

/Ja igår var det äntligen dags för kursstart i Rallylydnad. Det började med att instruktören Yvette gick igenom några kontaktövningar för att hunden skulle fokusera mer på sin ägare. Sedan gick hon igenom två olika sätt att föra hunden på sin vänstra sida. Efter det var det dags för skyltar, massor av skyltar!
Sammanlagt 8 skyltar, redan första passet (!). Det hade räckt med 6 skyltar så kunde man fått träna lite mer på varje. Och kan ni tänka er att efter dessa 4 övningar och 8 skyltar så ville hon ta fram fler! Men då var tiden [som tur var] slut. Jag hade personligen kunnat ta en paus och sen tagit några till men det skulle aldrig hundarna orkat. Lady var taggad, men flera av de andra var helt slut mentalt.

Innan jag börjar berätta hur kul alla övningara var så tänkte jag presentera våra kurskamrater...
Uffe - Sankt bernardshund 2 år,
Doris - Welsh springer spaniel 1 år,
Fonzi - Lagotto romagnolo 1 år,
En tik jag inte uppfattade namnet på - Skotsk terrier.

Och så har instruktören en helt bedårande Fransk bulldog.

Nu ska vi se om jag kommer ihåg allt vi gjorde. :S
Vi började som sagt med kontaktövningar - T:et som jag själv lär ut och som är Ladys favorit samt Generalen där man ska belöna med lek. Generalen tyckte Lady var jättekonstig, det bästa ordet att beskriva det med är malplacerad. Hon hade alls ingen lust att leka över huvud taget, nu var det ju dags för lydnad!
Lady var totalfokuserad från första stunden vi kom dit så kontaktövningarna gick ju hur bra som helst. Det enda var väl att om jag väntade för länge med att belöna så började hon att steppa! Och det är ju så svårt att inte fnittra då.

När vi skulle ta in hunden till sidan så fick jag först lära mig en ny övning som kallades magneten. Man skulle ha en hand med godis och lägga mot benet i höjd med hundens nos. Hundens nos dras "magnetiskt" till godiset och då rör man sig bakåt. Sedan rör man sig framåt så att hunden vänder och då har man hunden på vänster sida. För att föra hunden fortsätter man att röra sig framåt, för att sätta eller lägga så höjer resp. sänker man handen. Självklart ska man inte glömma att belöna. Oerhört bra övning, den ska vi ha kul med i veckan.

Här emellan gick hon faktiskt igenom en övning som hon inte gav något namn på där man kan få hunden att följa handen som inte har godis. Jag skulle kalla det targeting, man skulle träna som man tränar targeting med klicker fast med hand istället för pinne eller matta.

Efter magneten följde U-svängen som vi kört tidigare jag och Lady. Jag hetsade Lady lite genom att göra det till en jaktlek för att få med henne, annars tror hon att hon ska sätta sig när jag visar handen i startposition. Då kom instruktören och sa att jag skulle göra det långsammare så att hon hänger med; jag förklarade att jag måste göra såhär så hon inte stannar och då ursäktade sig instruktören och hastade vidare. Det var ju bra att hon inte envisades men hon verkade nästan lite konflikträdd eller så kanske hon kände att hon inte hann stanna och titta mera hur mycket hon än skulle velat se och förstå.

Vi bestämde oss i alla fall för att i första hand använda oss av magneten jag och Lady.

Sedan var det då dags för skyltar...

Sitt
På den här skylten skulle man gå mot skylten, stanna bredvid (alltid på vänster sida sa instruktören, men jag tyckte det varierade rätt bra på den punkten!), sätta hunden och sen gå vidare till nästa skylt. Lady var helt med på vänster sida och att stanna och sitta, men när hon skulle sitta så gav hon tass... det måste vi jobba på. Jag måste belöna i rätt stund helt enkelt.

Sitt Ligg
Här skulle hunden sitta och sen lägga sig från sitt. Man får aldrig vidröra hunden men man får visa med handtecken, men allra helst ska hunden kunna allt på ordsignal. Jag förklarade för instruktören att jag inte vet säkert hur bra lady hör, därför använder jag händerna mycket. Men jag tror att när vi lärt oss det här mer så kommer det gå som på räls.

Sakta tempo, Normal tempo, Snabbt tempo
Här kom det tre skyltar som hör ihop. Instruktören förklarade att på en bana kommer antingen Sakta tempo eller Fort tempo och följs alltid av en skylt med Normal tempo. Det kluriga här var att få hunden att hänga med i det tempo man skulle hålla. Normalt tempo går ju bra, fast jag tror att jag hade en förmåga att gå lite för fort i Normalt tempo så när vi skulle accelerera så hängde inte riktigt Lady med. Mitt normala tempo var hennes snabba. Så jag måste lära mig att anpassa mig efter hennes tempo. När vi skulle gå långsamt så vart jag positivt överraskad av att Lady inte stannade och satt sig en enda gång. Tyvärr måste vi ju gå ännu långsammare nästa gång så att Normalt tempo blir Ladys normala gångart och Snabbt tempo något där hon fortfarande kan hänga med.

Enkel slalom
Här hade instruktören ställt ut fyra koner mellan vilka man skulle gå slalom tillsammans med sin hund. Det var nytt och roligt och inte det allra lättaste att ha koll på hunden, vart man gick och vart man skulle. Men jag lyckades ändå hålla handen bra så att jag fick Lady strax bakom mig istället för precis framför så att jag slapp snubbla på henne. Det här var riktigt kul. Jag ska nog anamma den övningen till skogs. ;)
I enkel slalom skulle man bara rakt igenom hindret, sen väntar nästa skylt om man nu går igenom en bana.

Dubbel slalom
I dubbel slalom ska man tillbaka igen och så är nästa skylt i närheten av den med dubbelslalom.
Här fick vi pausa lite när vi gått enkelt innan vi gick tillbaka. Jag höll nästan på att "tappa" Lady när vi rundade den bortersta konen. Och ungefär här hade det varit bra med en lite längre paus, jag märkte att Lady började tappa koncentrationen. Efter det här gick hon på sparlåga.

Spiral (höger)
Ja den här var krånglig hörni. Tre koner är utsatta. Man ska runda alla utan att gå emellan. Man går in från höger (trots att det alltid skulle vara vänster?) och rundar alla tre koner, sedan de två närmaste och sist den allra närmaste innan jag letar efter nästa skylt. Som instruktören sa så gäller det att hålla räkningen. Och åter igen, det här med att hålla reda på hunden, fötterna och vart man ska... men det ger sig väl det med, får man hoppas.
Jag fick uppfattningen att Lady tyckte det var kul tills vi skulle runda endast den närmaste konen, det tyckte hon var lite onödigt. Och jag med.

Spiral (vänster)
Den här var precis på samma sätt fast man skulle in från vänster. De gör det inte lätt för en kan man lugnt säga. Man får jobba på sina höger och vänster.

Förstår ni att man var snurrig efter alla varv hitan och ditan?
Det ska bli kul att se sen om det är lätt att fatta vilken ordning skyltarna kommer i eller om man förirrar sig på en bana och tar skyltarna i fel ordning.

Till nästa gång ska vi naturligtvis träna massor på den där magneten framför allt. Jag måste komma ihåg pauser också; både mikropauser, kisspauser och vattenpauser.

Hur många övningar blev det här? 5 + 9?

Hur mycket fritid tror de att man har? :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar