Om Lady

Lady är en tik av rasen Irish softcoated wheaten terrier. Hon är 96:a, med andra ord så fyllde hon 14 år nu i februari.
Hon älskar allt i matväg men är ganska kräsen när det gäller lek. Pipbollar funkar dock alltid. Hon bor halva tiden hos husse Stefan och halva tiden hos Stefans dotter Camilla. Hos Camilla delar hon lyan på vardagar med tre hanhundar i ålder 5 år, 17 mån och 18 mån. Lady är flockens matriark, något hon själv utsett sig till, och trivs superbra med.

tisdag 22 juni 2010

Rallylydnad pass 4 - banor.

Ja idag fick vi börja med banor. Vi fick gå två olika. Det blev mycket vänta eftersom vi gick en i taget; men då pratade vi sinsemellan så det var inga problem för min och ladys del. (Jag pratade alltså inte med Lady utan de andra deltagarna naturligtvis.)

Man tror att två banor inte är så mycket, men det var nog ganska lagom där och då. Det var så mycket runtomkring och det var så varmt också.
Däremot så var ju Lady helt redo för x antal banor till när hon fått vila på tåget och vi hade kommit hem igen.

Hur såg då banorna ut? Jag kan faktiskt inte minnas det så väl. Jag minns bara att den ena var vänstervarv och den andra högervarv och att jag insåg hur korta sträckor det är mellan skyltarna.

Men vi fick bl.a. träna på det här skyltarna:

  • Ligg - gå runt hunden
  • Sitt - gå runt hunden
  • "Tyska svängen"
  • Stopp 1 2 3 steg bak
  • Stopp 1 2 3 steg framåt
  • Enkel slalom
  • Spiral vänster
  • Spiral höger
  • Tempoväxling
  • 360 grader
  • 270 grader
  • Hund framför sitt, höger bakom sitt

m fl.... ja nästan varenda skylt när jag tänker efter. Instruktören hade inte tagit med:

  • Dubbel slalom
  • Hund framför sitt, vänster runt Sitt
  • Sidosteg höger

Var det ngn mer? Nej, det var nog bara de hon inte tagit med.

Och så fick vi avsluta första banan med Temposkylten Snabb fart och den andra banan med skylten nedan:


Något som jag förstod lite bättre idag var att hantera kopplet och vad varje pil betyder på skyltarna. jag visste ju vad skyltarna betydde, men inte varje en skild pil.
Skönt att man lär sig något iaf. :P

Angående kopplet så ska jag inhandla ett halsband till Rallylydnaden och så ska jag byta kopplet jag använder mot ett som är bekvämare i händerna.
Jag har ju alltid sele på Lady eftersom att det är mer ergonomiskt riktigt och eftersom att jag märkt hur bra hon trivs i det jämfört med halsband. Men jag ska testa att ha halsband här eftersom att kopplet då glider med bättre. Vi kommer nog aldrig tävla, men på tävling är det krav på halsband.

De resterande passen blir det ingen Rallylydnad för oss, men vi kommer att få komma dit till Hundoasen och träna med instruktören på tu man hand när det passar alla parter. Det var ju så att när vi anmälde oss skulle kursen startat i april och således ha varit klar nu innan semestertider...
Sen kommer förhoppningsvis jag och Ingegerd - lagotton Fonzis matte - att ses med hundarna och träna regelbundet.

Så mer inlägg i ämnet blir det definitivt, och förhoppningsvis med lite bilder och filmklipp också. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar