Om Lady

Lady är en tik av rasen Irish softcoated wheaten terrier. Hon är 96:a, med andra ord så fyllde hon 14 år nu i februari.
Hon älskar allt i matväg men är ganska kräsen när det gäller lek. Pipbollar funkar dock alltid. Hon bor halva tiden hos husse Stefan och halva tiden hos Stefans dotter Camilla. Hos Camilla delar hon lyan på vardagar med tre hanhundar i ålder 5 år, 17 mån och 18 mån. Lady är flockens matriark, något hon själv utsett sig till, och trivs superbra med.

måndag 21 juni 2010

Rallylydnad: ändrad taktik. (Övningarna från pass 3)

Ja, det började egentligen med att jag insåg att jag inte kan avvara hela timmar eller ens hela halvtimmar för fokuserad träning på rallylydnadsmomenten. Så under helgen har jag lagt in en övning här, en övning där när vi har varit på promenad, eller mellan kurser... Och ni anar inte hur fokuserad hon är när vi väl tränar. Det är hur kul som helst. :)
Så jag känner att även om vi inte har hunnit träna på ens hälften av det jag skrev om den 17 juni så har vi gjort enorma framsteg på de grejer vi har hunnit få in lite här och där.

Bl.a. har vi tränat massor på "Tyska svängen",
"Hund framför sitt, 1 + 2 + 3 steg bakåt"
och "1 + 2 + 3 steg framåt".

Vi har inte hunnit träna så mycket på "Ligg Ett varv runt om hund" eller "Sitt Ett varv runt om hund" eftersom att jag känner att jag skulle behöva forma fram de övningarna med hjälp av klickern.

"Lägg under gång" upplever jag inte som några större problem. Där är det dagskonditionen på bakbenen som sätter ribban från gång till gång.

"Sitt - framåt spring" tycker både hon och jag är hur kul som helst så det går jättebra. Oftast brukar jag här lägga in en lite svårare övning direkt efter eftersom att hon blir så enormt motiverad och lätttränad av att komma upp i varv.

Just det, en som jag helt glömt att träna på är "Sidosteg höger". Hm... Jag får se till att testa den under dagen och om det inte går så får jag ta upp det med instruktören ikväll.
Bilderna är från websidan: Rallylydnad - sporten för alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar