Om Lady

Lady är en tik av rasen Irish softcoated wheaten terrier. Hon är 96:a, med andra ord så fyllde hon 14 år nu i februari.
Hon älskar allt i matväg men är ganska kräsen när det gäller lek. Pipbollar funkar dock alltid. Hon bor halva tiden hos husse Stefan och halva tiden hos Stefans dotter Camilla. Hos Camilla delar hon lyan på vardagar med tre hanhundar i ålder 5 år, 17 mån och 18 mån. Lady är flockens matriark, något hon själv utsett sig till, och trivs superbra med.

tisdag 8 juni 2010

Andra passet på Rallylydnaden.

Ja det småduggade lite den här måndagskvällen, men det var inget som störde hundarna och inte heller deras förare. Det enda som var lite jobbigt var att mina reumatiska händer stelnade lite när luften fylldes med fukt så jag tapade godisarna när jag skulle belöna. Och Lady som är van att leta godis på marken letade och letade och letade...
Tyvärr var vi en hund kort idag; skottefröken har börjat löpa. Men då fick ju vi andra mer tid med instruktören. ;)

Det var roligt att se att Uffe verkade tycka att det var så mycket roligare den här gången. Och welshtiken Doris såg så duktig ut. Fonzi och Lady då? Jo visst var de duktiga, men båda tröttnade fortare än förra gången. Och då menar jag inte uttråkade, utan att de blev trötta fortare...

Så vad fick vi göra idag då? Ja mängder, det är knappt så jag minns...

Jag tror att vi började med en repetition av förra passets skyltar. Jag tror inte att vi gjorde något före det...
Här upptäckte jag att om jag håller i godiset blir hon så fokuserad på godiset att hon antingen har hela min hand i sin mun när hon går eller så går hon en bit bakom istället för nära. När jag hade tom hand och belönade från andra handen så gick det bättre.

Sedan skulle vi göra några förövningar innan vi började på åtta nya skyltar. Vi skulle göra en övning som var så att hunden skulle trampa på stället. Var det kanske bara den?
När jag väl hade förstått att det är precis som när Lady steppar, fast hon nu ska vara vid min vänstra sida så gick det lättare. Först gick det knappt alls.

Jag skulle vilja ha två veckor mellan varje pass så att man hinner öva när det är så många skyltar. Hursomhelst... den var det dags för skyltarna, de åtta...
Och här var det bara tal om skyltar som visar riktning.

Sväng höger
Här ska man ha hunden på vänster sida som då blir yttersidan i svängen och får se till att man inte tappar hunden. Jag la märke till att man bäst stod på samma plätt och stampade när man bytte riktning medan hunden var den som gick.

Sväng vänster
Här är det hunden som ska stå och stampa medan man själv går runt hunden åt vänster. Hunden hamnar ju innerst.

Höger runt
Här är precis som sväng höger fast istället för 90 grader så ska man vända tillbaka åt det håll man kom ifrån. Hunden ytterst, tänk på att få med hunden hela vägen.

Vänster runt
Här är precis som sväng vänster fast precis som i höger runt ska man tillbaka samma väg man kom. Hunden är innerst och får trampa på stället en hel del.
De här övningarna när hunden ska trmpa på stället var ganska svåra, jag lät henne gärna trampa för kort eller lång tid så att vi kom i fel riktning när vi skulle fortsätta sen.

270 grader höger runt
Ja ni förstår nog. Tänk er att man åker in i en rondell och ska 3/4 varv. Hunden på yttersidan och du står och trampar.

270 grader vänster runt
Samma här som i förra, nu är hunden rondellen som du ska runt medan hunden trampar.

360 grader höger runt
När vi har kommit såhär långt så handlar det mest om att själv inte bli snurrig. Efter flera såna här varv är det lätt hänt. Och sen ska man alltså dessutom ha koll på vart man kom ifrån och vart man ska?

360 grader vänster runt
Jäklar vad hunden får trampa här. Lady tröttnade nästan. Och det var de här övningarna med så stora varv som det började dugga också och mina händer stelnade. Så när jag belönade mitt i varvet tappade jag godiset och kunde sällans lutföra hela varvet.

Inköpslista: Fingervantar.

Nu då, var vi klara nu? Nej tro inte nått sånt...
Nu var det dags för flera förberedande övningar. Minns jag? Hm...
Hunden skulle sitta framför (front) istället för på sidan. Det här var det viktigast att öva på om man har en hund som är helt inkörd på att sitta på vänster sida.
U-svängen från förra passet. När jag förövade den gick det sådär, men när den kom naturligt sen mitt i en övning eller när vi gick från en skylt till nästa var Lady hur duktig som helst - eller jag?

När det går fel är det jag som ska ta upp spegeln.
När det går rätt är det hunden som får massor av beröm.

Runt på höger sida och upp på vänster sida. Det här är något som jag gör varje dag med mina daghundar. Men Lady är lite mer bortskämd. Här är det svårast att komma ihåg var man har händerna och jag måste komma på ett sätt att få Lady att förstå när hon ska byta fokus från min högerhand till min vänsterhand.

Sen kom det fler skyltar, och här började våra hundförarhuvudet att säcka ihop, och även hundarnas. Jag gjorde bara varje skylt en gång, d v s ett lyckat försök.

Hund framför, sitt,
framåt med hund höger runt
Ja jäkla krångel kan tyckas, men det var lättare än det lät. Hunden ska sitta framför sen gå runt på höger sida bakom mig och sen komma upp på vänster sida. Här får hunden inte sätta sig utan man ska gå vidare mot nästa skylt innan hunden gör det.

Hund framför, sitt,
framåt med hund vänster runt
Det här låter ju som samma sak som ovan, men neeej... Här betyder runt inte att hunden ska runt bakom utan bara in bakom på vänster sida och sen u-svänga upp på samma sida. Åter igen, får hunden inte sätta sig på vänster sida utan vi går vidare.

Hund framför, sitt,
höger runt, sitt
Här ska hunden sätta sig när den kommer upp på vänster sida, innan man går vidare. Hur vet man det? Jo skylten har en röd stopp-signal.

Hund framför, sitt,
vänster runt, sitt
Här ska hunden också sätta sig på vänster sida när den har slutfört u-svängen. Även denna skylt har ett rött stopp-tecken.

Den här gången kom jag ihåg vattenpauser, kisspaus (men tror ni hon kissade?) och mental paus, men istället hann Lady bli nödig på nr 2 eftersom att jag inte hade hunnit rasta henne ordentligt innan kursen. Det finns alltid något att förbättra...

Men nu har vi att göra till nästa gång, men troligtvis hinner vi bara träna onsdag kväll. Förhoppningsvis tillsammans med Fonzi och hans matte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar