Om Lady

Lady är en tik av rasen Irish softcoated wheaten terrier. Hon är 96:a, med andra ord så fyllde hon 14 år nu i februari.
Hon älskar allt i matväg men är ganska kräsen när det gäller lek. Pipbollar funkar dock alltid. Hon bor halva tiden hos husse Stefan och halva tiden hos Stefans dotter Camilla. Hos Camilla delar hon lyan på vardagar med tre hanhundar i ålder 5 år, 17 mån och 18 mån. Lady är flockens matriark, något hon själv utsett sig till, och trivs superbra med.

onsdag 2 juni 2010

"Targeting" inför rallylydnaden

Tidigare idag försökte jag träna lite på magneten utomhus, men Lady hajjade inte vad vi skulle träna mitt i hennes lunchpromenad för... Jag lyckades träna några Sitt Ligg men det var allt. Som tur var så är hon pigg nu på kvällen och jag har tid över.
Så jag tog fram det verktyg som fungerar allra bästa - klickern.

Vi övade på den där övningen som inte hade något namn men som i princip innebär targeting. Jag håller tom hand framför ladys nos. När hon nuddar den så klickar jag och hon får belöning från andra handen. Målet är att man ska kunna röra handen fram och tillbaka och hunden ska följa handen tills man klickar.
Så långt allt väl.

Nästa mål är att kunna gå samtidigt som hunden följer handen. Även det här gick jättebra!

Man måste komma ihåg den allmänna regeln för klickerträning att man ska gå vidare till nästa steg när hunden kan det föregående till 80%.

Jag lyckades röra mig runt i en cirkel och hon följde hela vägen (det var ju det jag kände inte gick så bra på kursen, att jag nästan "tappade henne" bakom mig) och även röra mig några steg förbi en grind och runt en fotboll och hon följde.

Och där slutar vi träningen fär idag. Förhoppningsvis hinner vi träna ett pass till innan måndag, men jag ska träffa mor min en el del i helgen och ha kurser så vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar