Om Lady

Lady är en tik av rasen Irish softcoated wheaten terrier. Hon är 96:a, med andra ord så fyllde hon 14 år nu i februari.
Hon älskar allt i matväg men är ganska kräsen när det gäller lek. Pipbollar funkar dock alltid. Hon bor halva tiden hos husse Stefan och halva tiden hos Stefans dotter Camilla. Hos Camilla delar hon lyan på vardagar med tre hanhundar i ålder 5 år, 17 mån och 18 mån. Lady är flockens matriark, något hon själv utsett sig till, och trivs superbra med.

onsdag 4 mars 2009

Ostspår & duschbad

Eftersom att Lady aldrig riktigt förstått det där med att följa ett spår från början till slut - hon går framåt, bakåt, hoppar hit och dit, ja gör lite hipp som happ - så brukar jag mest lägga spår på skoj, för hon tycker det är så himla roligt! Hon kan hålla på i 15-30 minuter med endast 15 meter spår.
Idag provade jag en lite ny variant. Jag kladdade på skinkost under mina skor och sedan gick jag ett spår på ca 10 meter. Sen kom jag tillbaka och släppte Lady lös så hon fick springa som hon ville. Oj vad det var kul! Himmel och pannkaka vad hon nosade odentligt i vartenda steg.
fast hon började såklart med att springa 3 meter fram så att hon sedan backade i spåret för att sedan kunna gå spåret rakt. Målet var vid ett stort träd, och jag brukar göra en annan lek med träd så där trodde hon att hon skulle leta längs med stammen upp och ner. Hon såg ju bara för kul ut!

På eftermiddagen när vi hade varit ute och satt upp lite kurslappar vid Gravfältet så hade hon blivit riktigt smutsig av allt slask det är utomhus. Först tänkte jag bara skölja av benen, men så hade jag ju det där nya schampot jag vill prova...
Så då blev det en helkroppsdusch. Trots godismotiveringar tyckte Lady att det var måttligt roligt. Tänk vad mycket enklare livet skulle vara om man kunde stoppa ner henne i ett badkar - sen upp och schamponera - sen ner och skölja av och så var det klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar