Om Lady

Lady är en tik av rasen Irish softcoated wheaten terrier. Hon är 96:a, med andra ord så fyllde hon 14 år nu i februari.
Hon älskar allt i matväg men är ganska kräsen när det gäller lek. Pipbollar funkar dock alltid. Hon bor halva tiden hos husse Stefan och halva tiden hos Stefans dotter Camilla. Hos Camilla delar hon lyan på vardagar med tre hanhundar i ålder 5 år, 17 mån och 18 mån. Lady är flockens matriark, något hon själv utsett sig till, och trivs superbra med.

måndag 30 mars 2009

Bollvallning 1.

Bollvallning (Treibball) sägs passa även äldre hundar eftersom att det inte är så krävande fysiskt.
Så jag bestämde mig härom dagen för att prova om det går att lära Lady det.
Jag kollade upp allt riktigt ordentligt och kom fram till att enklast är att helt få inpräntat några grundläggande lydnadsövningar innan vi ens tänker tanken att träna in själva sporten.

Så idag var vi ute i en halvtimme och tränade på Ligg, Stanna kvar och Ögonkontakt. Jag tog med mig ett koppel och tränade även första steget i Bollvallningen som är att kunna skicka ut hunden till en specifik plats (kopplet på marken) få henne att ligga där och invänta belöning.

(10:00-10:30
Plats: Fotbollsplan i närheten av hemmet.)

Eftersom det enklaste sättet att träna på är med klicker så började jag med att klicka in Lady. Jag har inte velat göra det tidigare eftersom att en klicker kan motivera hunden i så hög grad att de accepterar smärta för att få ett klick - inte bra.
Men jag tänkte att om jag bara använder klicken till just Bollvallningen så kan det gå bra.

Lady vill så gärna, men det känns som om hon vill lite för gärna. Vi lyckades få in Ligg ordentligt (det kan hon ju redan, men inte vid ett koppel) och hon kunde lägga sig vid kopplet. Däremot var det svårt att ligga kvar - jag tror det beror på att det var så fuktigt ute. Och det var även svårt att skicka henne till kopplet - det fungerade inomhus igår, men inom- och utomhus är ju två skilda ting.
När det gäller ögonkontakten så släpper hon den alltid när jag ber henne stanna kvar. Måste jobba på det, får träna från början nästan.

Och tajma med klickern!

Jag ska prova lite till med detta... men har svprt för att inte helt enkelt ta fram en boll och börja i den änden. Vi får se hur det går.. I'll keep you posted!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar