Om Lady

Lady är en tik av rasen Irish softcoated wheaten terrier. Hon är 96:a, med andra ord så fyllde hon 14 år nu i februari.
Hon älskar allt i matväg men är ganska kräsen när det gäller lek. Pipbollar funkar dock alltid. Hon bor halva tiden hos husse Stefan och halva tiden hos Stefans dotter Camilla. Hos Camilla delar hon lyan på vardagar med tre hanhundar i ålder 5 år, 17 mån och 18 mån. Lady är flockens matriark, något hon själv utsett sig till, och trivs superbra med.

måndag 30 mars 2009

Bollvallning 2.

Tid: 19:20-19:35
Plats: En gräsplätt precis utanför fotbollsplanen från förra passet. Gräs är mjukare än grus.

Vi började med att träna "Framåt" och "Häråt" med hjälp av kopplet och två pappersrullar.
Först ledde jag Lady framåt och häråt men det fick henne bara att följa efter mig mera och närmare, och det är ju inte bra... hon ska ju i slutändan arbeta självständigt.

Jag försökte träna apportering med henne genom att klicka för att hon nosade på den s.k. apportbocken, men den gubben gick inte.

Jag ändrade sedan till att kasta pappersrullarna så att hon sprang efter de, och när hon nådde fram till de så sa jag "Stopp" och "Ligg". Och hon stannade och la sig. Sedan skyndade jag fram för att klicka och ge belöning.

Jag måste komma på ett sätt att få mer tyngd i pappersrullarna så de inte följer med vinden. Nästa gång ska jag börja med att klicka som jag gjorde nu, men kasta iväg belöningen ifrån rullarna. Sedan ska jag börja klicka när jag är längre ifrån och kasta iväg belöningen till henne. Jag måste få henne att förstå att ligga vid rullen är bra, men rullen är inte belöningen.

Tänkvärt efter dagens pass
Måste hon verkligen lära sig att apportera på gamla dar bara för att kunna valla bollar in i ett mål?
Kan man inte gå en längre väg och med hjälp av klickern få henne att förstå att hon ska valla bollarna i speciella riktningar?
Chansen är minimal att jag skulle kunna få Lady att ge ifrån sig något till mig som hon har i munnen, eftersom att att hon inte tar något i munnen som hon absolut inte vill ha själv eller som vi inte ska leka med. Hon är ingen bära-hund förutom en pinne hem efter en promenad.

Slutligen
Jag måste skaffa en klicker med bättre ljud som hörs på längre avstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar