Om Lady

Lady är en tik av rasen Irish softcoated wheaten terrier. Hon är 96:a, med andra ord så fyllde hon 14 år nu i februari.
Hon älskar allt i matväg men är ganska kräsen när det gäller lek. Pipbollar funkar dock alltid. Hon bor halva tiden hos husse Stefan och halva tiden hos Stefans dotter Camilla. Hos Camilla delar hon lyan på vardagar med tre hanhundar i ålder 5 år, 17 mån och 18 mån. Lady är flockens matriark, något hon själv utsett sig till, och trivs superbra med.

torsdag 16 september 2010

En allt annat än långsiktig lösning.

för att få Lady att inte skälla och framför allt inte bli så orolig hela tiden så har jag nu införskaffat naturläkemedlet Valerina forte. Jag testade igår första dagen och gav henne en tablett på morgonen.
När vi skulle lugna henne ett nyår gav vi henne fyra tabletter om jag minns rätt så en tablett nu kändes bra. Och det fungerade faktiskt helt ok.
När någon går utanför eller smäller i en dörr så reagerar hon med skall, men det har hon alltid gjort och det kändes bara bra att veta att hon inte var helt bedövad.

Det som hon inte reagerade på var allt annat. Förra veckan reagerade hon på minsta lilla ljud; när en annan hund skadade sig eller suckade högt räckte. Men nu lyfte hon bara på huvudet utan att visa ängslan och ångest.

Skällde hon när jag var ute med grabbarna på fm? Nej, inte nämnvärt. Hon bärjade när vi kom in, men med glädje, ingen ångest. Det vet jag för hon slutade när jag bad henne och belönade henne, utan att börja igen.

Jag ska testa det här nu ett tag, men det är ingen långsiktig lösning, inte alls. Och jag tror inte att jag ska kunna träna henne med hjälp av det heller. Hon är ju faktiskt 14 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar