Om Lady

Lady är en tik av rasen Irish softcoated wheaten terrier. Hon är 96:a, med andra ord så fyllde hon 14 år nu i februari.
Hon älskar allt i matväg men är ganska kräsen när det gäller lek. Pipbollar funkar dock alltid. Hon bor halva tiden hos husse Stefan och halva tiden hos Stefans dotter Camilla. Hos Camilla delar hon lyan på vardagar med tre hanhundar i ålder 5 år, 17 mån och 18 mån. Lady är flockens matriark, något hon själv utsett sig till, och trivs superbra med.

fredag 27 augusti 2010

Unghundkurs

Ja igår fick lady följa med på Unghundskurs. Sex slynglar av olika raser men alla i åldern 8-24 månader. Det var många att hålla reda på tyckte Lady som halva passet ägnade sig åt zonförsvar. Om jag inte kände henne så bra som jag gör skulle jag låta henne stanna hemma nästa vecka. men dels så behöver jag henne med och dels så vet jag att nu har hon klargjort vad gränsen går och nästa pass kommer att gå mycket smidigare.

Men det märks att det är unghundar och inte valpar på kursen. Hon är ju annars van vid små parvlar som ännu inte har utvecklat egna zoner att försvara vilket innebär att hon istället kan ägna sig åt en mildare uppfostringsform och att beskydda gruppen (ja det är hennes uppgift på kurs: att larma om främmande hundar kommer och hon får säga ifrån om någon skulle bli för närgången).

Det märktes också vilken av hundarna som hon har träffat på kurs tidigare. Hon var mycket mildare och tolerant mot den shetland sheepdog som gått valpkurs i våras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar