Om Lady

Lady är en tik av rasen Irish softcoated wheaten terrier. Hon är 96:a, med andra ord så fyllde hon 14 år nu i februari.
Hon älskar allt i matväg men är ganska kräsen när det gäller lek. Pipbollar funkar dock alltid. Hon bor halva tiden hos husse Stefan och halva tiden hos Stefans dotter Camilla. Hos Camilla delar hon lyan på vardagar med tre hanhundar i ålder 5 år, 17 mån och 18 mån. Lady är flockens matriark, något hon själv utsett sig till, och trivs superbra med.

lördag 9 maj 2009

Påfrestande dag

Igår, fredag, var jag och Lady och hälsade på min mor. Det tar nästan 1½ timme dit med buss och tåg och byten därimellan. Vi var där ca 4 timmar. Sen tog det lika lång tid hem, längre t o m eftersom det var förseningar i tågtrafiken både på Tvärbanan och pendeltåget.

Att vara up and about i 7 timmar är påfrestande för en hund på 13 år. På tåget blev en liten 1-åring droppen som fick bägaren att trilla över. Som tur var så verkade inte barnet blivit skrämt för livet. Lady sa ifrån, barnet skrek för att hon blev rädd, men sen efter 5-10 min var hon glad igen fast på avstånd denna gång. Jag tror att det var tur i oturen att vi var kvar på samma tåg, då fick jag chans att be om ursäkt och barnet en chans att komma över rädslan.
Lady har visat sig tåligare med barn och valpar på sistonde, men hon var som sagt mycket mycket trött och sliten.

Därför får hon stanna hemma idag, hon skulle egentligen fått följa med på kurs.
Idag får hon vara hemma och vila så får hon följa med imorgon istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar